PERSBERICHT - Daelmans produceert ‘groene’ stroopwafels - Daelmans Banket

Met de plaatsing van 1.666 zonnepanelen heeft Daelmans haar dak van de locatie Oss tot een duurzame energiecentrale getransformeerd. De hoge rendementspanelen leveren jaarlijks circa 450.000 kWh aan duurzame stroom op.

Twintig procent van het jaarlijkse stroomverbruik wordt voortaan door de Osse productielocatie zelf duurzaam opgewekt. ‘Het installeren van de zonnepanelen levert jaarlijks 300.000 kilo minder CO2-uitstoot op. Dat is vergelijkbaar met het plaatsen van 15.000 bomen op het dak’, aldus Rik Daelmans, mede-directeur van het familiebedrijf. Voor de totstandkoming van het project heeft Daelmans ervoor gekozen een samenwerking aan te gaan met KiesZon uit Rosmalen, die de realisatie op zich heeft genomen. Daelmans: ‘We hebben in KiesZon een partner gevonden die, net als wij, kwaliteit en veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.’

Gezonde onderneming
Het zonnestroomproject past bij de duurzame doelstellingen van de organisatie. ‘De Osse locatie is al eerder voorzien van warmte- en koude opslag, waardoor het gebouw duurzaam wordt gekoeld en verwarmd. Het werd echter tijd voor de volgende stap. Als foodproducent willen we onze verantwoording nemen en een bijdrage leveren aan een duurzamere wereld’, stelt Daelmans. Investeringen hoeven voor het familiebedrijf niet direct te renderen. ‘We kijken vooral naar de generaties die na ons komen. Om ervoor te zorgen dat er ook voor hen straks nog een gezonde onderneming staat, zetten we vol in op duurzame projecten.’

Nog groener
De Nieuwkuijkse onderneming neemt deel aan diverse duurzaamheidsprogramma’s: Daelmans is RSPO (Roundtable on Sustainable Palm Oil) en UTZ gecertificeerd. De organisatie wil de komende jaren nog verder verduurzamen. Daelmans: ‘We gaan de mogelijkheden onderzoeken om zonnepanelen te installeren op de daken van onze andere twee productielocaties. Ook zijn we met een test gestart om ons wagenpark te vergroenen met elektrische auto’s. Zo is Daelmans klaar voor een duurzame toekomst!’

Op het dak (10.000 m2) van de Daelmans-fabriek in Oss zijn 1.666 zonnepanelen geïnstalleerd.

——-————————————–EINDE PERSBERICHT———————————————–

Over Daelmans
Daelmans is wereldwijd marktleider in stroopwafels en op landelijk niveau marktleider in kokosbanket en speculaasbrokken. Vanuit productielocaties in Nieuwkuijk, Scherpenzeel en Oss worden koek en banket onder eigen merknaam en tientallen (inter)nationale private labels geproduceerd. De producten van Daelmans zijn verkrijgbaar in vrijwel alle Nederlandse supermarkten en worden naar ruim vijftig landen geëxporteerd. Zie voor meer informatie: www.daelmansbanket.nl.

Noot voor de redactie:
Voor meer informatie over het project kunt u contact opnemen met Rik Daelmans, telefoonnummer 06– 22489348.